„Dnes to nedám, jdu do fitka“ Trošku otřepaná věta, ale je to více a více moderní a fitness rodina se stále rozrůstá v neuvěřitelném rozměru. Přibývají fítness centra, trenéři, nadšenci, sporťáci, kulturisti, fitness instagramáci. No taky si tam občas dám nějaký to selfie v karitrraackých legínkách!

To přináší mnoho různých pohledů jak a proč vlastně cvičit. Někdo tam chodí s cílem vypadat jako Arnold, být nabušený, pro někoho je to vášeň, někdo chce zhubnout do svatebních šatů, někdo z fleku zvládnout půl maraton, někdo potřebuje jen vypnout a nepřemýšlet, pro někoho výzva, pro někoho endorfiny.

Já, jako vášnivej sporťák, fitness trenérka, lektorka, fitness blázen, motivátor, kouč, bych chtěla vyzdvihnout dva principy posilovna vs. funkční cvičení s vlastní váhou. Pro mě je fitness svět rozdělený na dvě kategorie:

  1. Posilovna = vypadat skvěle
  2. HIIT: cvičení s vlastní váhou = vypadat skvěle + zdraví

 

Proč nezlepšit celkovou kondici, zhubnout, cítit se skvěle a ještě k tomu vypadat super. Jsem už čtvrtým rokem absolutně pohlcená cvičením pouze s vlastní váhou, formou intenzivního intervalového tréninku (HIIT). Zlepšit se v celkové funkčnosti těla mi dává mnohem větší smysl, než stát u posilovacího stroje a makat jen na vyrýsování té dané svalové partie, kterou v běžném pohybu vůbec nevyužiju. Námaha musí být efektivní a tělo musí hlavně dobře fungovat a být zdravé.

Co je to HIIT?

Vysoce intenzivní intervalový trénink.  Jde o střídání velmi vysoké intenzity cvičení (tepová frekvence cca 170 tepů) a aerobního cvičení o nižší intenzitě, aby se tělo mohlo zotavit a být opět ready na intenzivní část. Je to perfektní forma, jak za co nejméně času dostat maximum. Je to těžký, bolí to, ale funguje to. Je to forma tréninku, která vás na lusknutí dostane do vyšší kondice, tělo rychleji spaluje tuky, endorfiny se derou a vy se cítíte prostě wow.

Hlavní idea tréninku je zvládnout co nejvíce opakování za daný čas (př. 30 vteřin), někdo cvik zvládne zopakovat 5x, někdo 20x, někdo si zlehčí variantu. Žádné počítání, nikdo není lepší, nikdo horší. Každý má jiné možnosti, které se snaží neustále posouvat.

Tento typ fitness otevře oči i lidem, kteří se bojí zvedat těžké činky, neví, jak pracovat správně se stroji v posilovně. Cviky s vlastní váhou těla jsou vděčný pro zdokonalení síly, rychlosti, flexibility, koordinace.

Příklad tréninku: 60 minut

  • Zahřátí + strečink
  • Hlavní trénink: 18 cviků (30s +10s pauza) = to celé 3x
  • Intenzivní cviky : dřep s výskokem, angličák, skipink, dynamické odrazy, skákané výpady atd.
  • Aerobní cviky: zkracovačky, dřepy, kliky atd.
  • Strečink

Už roky trénuji skupinové lekce formou intervalového tréninku. A stále se toho nemůžu nabažit. Jak se mi klienti mění před očima je něco, co mi přináší obrovskou motivaci v tom stále pokračovat. Jediným cílem je dostat z nich maximum. Klienti na trénink přijdou a já se snažím v těch 60 minutách z nich dostat co nejvíc. Trénink se zadá, oni ho odmakají, odchází zpocení, odstresovaní a cítí se super.  Jak já říkám mají ty wow spokojený oči a to mě prostě strašně baví!

Eva S.